Projekty
4 grudnia 2024
Czujniki punktowe do monitorowania konstrukcji stalowej zadaszenia Stadionu w Zabrzu
Celem projektu było wykonanie kompleksowego systemu monitorowania konstrukcji stalowej zadaszenia Stadionu im. E. Pohla w Zabrzu. Monitoring zadaszenia nad budowaną trybuną północną obejmował pomiary odkształceń wybranych cięgien oraz górnych pasów dźwigarów kratownicowych, pomiary przemieszczeń kątowych, a także pomiary przyspieszeń drgań. Zainstalowane czujniki punktowe zostały zintegrowane z istniejącym systemem monitorowania dla I etapu budowy stadionu.
4 grudnia 2024
System monitorowania konstrukcji stalowej zadaszenia Stadionu Miejskiego w Opolu
Celem projektu było wykonanie kompleksowego systemu monitorowania konstrukcji stalowej zadaszenia nowo budowanego Stadionu Miejskiego w Opolu. Systemem monitorowania objętych zostało osiem dźwigarów głównych w celu analizy odkształceń, przemieszczeń kątowych oraz przemieszczeń pionowych dźwigarów przy wykorzystaniu modelu numerycznego. Cały system obejmował 72 czujniki strunowe, zainstalowane na konstrukcji wraz z serwerem obliczeniowym do prezentacji danych, jak również tyczki śniegowe do pomiaru grubości pokrywy śnieżnej na połaci dachowej. Tak zaprojektowany system monitorowania zapewni możliwość obserwacji wybranych parametrów związanych z pracą konstrukcji.
3 grudnia 2024
Pomiary inklinometryczne Opery Nova w Bydgoszczy
Podczas prac związanych z rozbudową gmachu Opery Nova w Bydgoszczy o IV krąg, przeprowadzono monitoring inklinometryczny ścian szczelinowych. Automatyczny system pomiarowy został zrealizowany w dziesięciu punktach, na głębokości 9-13 m dla całego obszaru budowy. Pomiary przemieszczeń ścian szczelinowych były automatycznie przesyłane na platformę pomiarową www.inclify.com, co pozwoliło inwestorowi na podgląd sytuacji w dowolnym momencie.
3 grudnia 2024
Zapora w Rybniku – pomiary światłowodowe temperatury, odkształceń oraz drgań
W 2023 r. pomiarami światłowodowymi objęta została zapora ziemna wybudowana na początku lat 70. XX wieku. Łącznie zainstalowanych zostało ponad 1300 m czujników EpsilonSensor i EpsilonGraph w pięciu niezależnych odcinkach pomiarowych (800 m, 2 x 140 m oraz 2 x 120 m). System został zaprojektowany w celu m.in. wykrywania przecieków metodą termo-detekcji biernej i aktywnej (z wykorzystaniem kabli grzejnych zainstalowanych wzdłuż wybranych czujników światłowodowych). Pomiary wykonywane były różnymi rejestratorami, umożliwiającymi pozyskanie wiedzy na temat zmian temperatur (DTS), odkształceń (DSS) i drgań (DAS) na całej monitorowanej długości.
Przeczytaj artykuł o monitorowaniu i diagnozowaniu infrastruktury krytycznej - https://www.shmsystem.pl/powodz-koniecznosc-monitorowania-i-diagnozowania-infrastruktury-krytycznej/
17 lipca 2024
Hybrydowy system monitorowania konstrukcji mostu typu extradosed
Celem projektu było przygotowanie systemu monitorowania mostu typu extradosed. Most jest zarządzany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (oddział w Łodzi).
Tym razem wyposażyliśmy most w hybrydowy system monitoringu. Oprócz czujników światłowodowych (EpsilonSensor) do okresowych odczytów, wykorzystaliśmy również czujniki punktowe i akcelerometry do pomiarów automatycznych. Dzięki zastosowanym czujnikom możemy mierzyć: odkształcenia (DSS) i rysy, dynamiczne odkształcenia punktowe, zmiany szerokości dylatacji, kąty obrotu (przemieszczenia kątowe), przyspieszenia, temperatury. Dodatkowo, do monitorowania samochodów osobowych i ciężarowych przejeżdżających przez most używamy również kamery. Systemy hybrydowe łączą zalety pomiarów światłowodowych z automatycznymi czujnikami punktowymi. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze wyniki, które zinterpretują eksperci z Politechniki Rzeszowskiej. System monitoringu zaprojektowali prof. Piotr Olaszek i Artur Sakowski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów IBDIM.
9 grudnia 2023
Badanie nawierzchni asfaltowej z wykorzystaniem światłowodowej techniki pomiarowej DFOS
Celem projektu była analiza pracy różnych nawierzchni asfaltowych. Wzdłuż pasa drogowego, na odcinku o długości niemal 3 km zainstalowano 12 czujników światłowodowych EpsilonRebar o długości 8 metrów każdy oraz 9 czujników temperatury. Wysokie parametry wytrzymałościowe czujnika EpsilonRebar umożliwiły zainstalowanie go w trudnych warunkach, takich jak wysoka temperatura oraz znaczne obciążenia występujące podczas układania nawierzchni drogowej. EpsilonRebar pozwolił na wykonywanie precyzyjnych pomiarów, które dostarczyły istotnych informacji dotyczących oceny pracy nawierzchni drogowej pod obciążeniem dynamicznym. Wykonane pomiary są unikatowe, nie tylko w skali Polski, ale i całego świata.
2 grudnia 2023
Zastosowanie czujników FBG do pomiaru odkształceń i temperatur kotew górniczych
Celem projektu było opracowanie systemu monitoringu kotew górniczych z wykorzystaniem czujników światłowodowych. W projekcie zastosowano siatki FBG zintegrowane z kotwami w celu pomiaru ich odkształceń mechanicznych i temperatur. System w sposób automatyczny dostarcza informacji na temat stanu wytężenia elementów konstrukcyjnych w rzeczywistych, bardzo wymagających warunkach panujących w wyrobiskach górniczych. W obliczu rosnących wymagań dotyczących bezpieczeństwa, efektywności i monitorowania procesów technologicznych w kopalniach, zaawansowane techniki pomiarowe umożliwiające dostarczanie precyzyjnych danych okazują się niezwykle pomocne.
17 sierpnia 2023
Zastosowanie czujników EpsilonRebar do pomiaru odkształceń pali fundamentowych
Celem projektu było zbadanie zachowania się pali fundamentowych podczas realizacji obciążenia próbnego. Do pomiaru zmian odkształceń betonu w bezpośrednim sąsiedztwie prętów zbrojeniowych podczas statycznych prób obciążeniowych pali, wykorzystano światłowodowe czujniki odkształceń EpsilonRebar. Dzięki technice pomiarowej DFOS wykonano pomiary z niezwykłą rozdzielczością przestrzenną, wynoszącą mniej niż 1 cm. Uzyskane podczas obciążenia próbnego pomiary zmian wartości odkształceń na głębokości pala dają bardzo duże możliwości interpretacji pracy konstrukcji, nieosiągalne dla pomiarów punktowych wykonywanych np. przy zastosowaniu czujników strunowych.
9 lipca 2023
Hybrydowy system monitorowania konstrukcji mostu drogowego obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego
Celem projektu było przygotowanie systemu monitorowania 260-metrowej konstrukcji mostu drogowego. Aby otrzymać precyzyjny obraz pracy mostu zastosowano hybrydowy system monitorowania, łączący geometrycznie ciągłą technikę światłowodową DFOS oraz automatyczną technikę strunową. Czujniki światłowodowe zostały zainstalowane na całej długości mostu, natomiast czujniki strunowe w wybranych poprzecznych przekrojach przęsłowych. Zainstalowano ponad 1 km czujników światłowodowych EpsilonSensor (klejonych na powierzchni i w bruździe), czujniki temperatury w celu kompensacji temperaturowej czujników światłowodowych oraz strunowe czujniki odkształceń.
13 kwietnia 2023
Barety fundamentowe podczas prób obciążeniowych: analiza odkształceń i rys
Celem projektu było sprawdzenie wydajności baret fundamentowych oraz iniekcji wzmacniającej grunt pod fundamentem (jet grouting). W tym celu zainstalowano wysokiej jakości czujniki monolityczne (6 EpsilonSensors i 13 EpsilonRebars - 355 m tras pomiarowych), które wykorzystano do pomiaru rozkładów odkształceń podczas obciążenia próbnego. System umożliwił analizę podziemnej części konstrukcji, co byłoby niedostępne dla konwencjonalnych technik pomiarowych. DFOS pozwolił zweryfikować zarejestrowane wartości odkształcenia w odniesieniu do przewidywań teoretycznych, przeanalizować interakcję z otaczającym gruntem i wykryć pęknięcia termokurczliwe na długości barety.
9 marca 2023
Czujniki EpsilonSensor i 3DSensor w analizie rozkładu odkształceń i przemieszczeń w nasypie
Program badań PEBSTER, realizowany w ramach projektu „GEOLAB”, obejmował badanie mechanizmu przenoszenia obciążenia w nasypach posadowionych na palach, wzmocnionych siatką stalową oraz różnic pomiędzy palami sztywnymi a elastycznymi. Wykonano dwa badania laboratoryjne: w małej (1x1 m) i dużej skali (5x5 m). Do pomiaru odkształceń gruntu oraz stalowej siatki zastosowano czujniki EpsilonSensor, natomiast do pomiaru przemieszczeń pionowych - czujników 3DSensor. Technika DFOS pozwoliła na uzyskanie informacji z tysięcy punktów pomiarowych rozmieszczonych na długości czujników, a tym samym na spojrzenie niejako w głąb nasypu, poprzez analizę odkształcenia oraz przemieszczenia nasypów.
21 października 2022
Pomiary światłowodowe w baretach fundamentowych
Celem projektu była weryfikacja pracy baret fundamentowych w trakcie iniekcji jet grounding. Wysokiej jakości monolityczne czujniki światłowodowe EpsilonSensor oraz EpsilonRebar zostały zainstalowane w celu pomiaru rozkładu odkształceń w trakcie obciążenia próbnego baret fundamentowych. System pomiarowy umożliwił dostarczenie danych potrzebnych do specjalistycznej analizy, która nie byłaby możliwa na podstawie danych uzyskanych z konwencjonalnych, punktowych pomiarów.
23 września 2022
Światłowodowe pomiary deformacji szyn kolejowych
To pierwszy projekt na świecie, w którym do pomiarów światłowodowych wykorzystany został czujnik EpsilonFlat. Płaski (prostokątny) przekrój oraz brak oplotu zewnętrznego pozwoliły na wygodne przyklejenie czujnika bezpośrednio do powierzchni szyn stalowych. Czujniki wyprodukowano z czterema włóknami pomiarowymi wewnątrz kompozytowego rdzenia. Dzięki temu możliwe jest podpięcie różnych rejestratorów optycznych (Rayleigh, Brillouin i Ramana) oraz jednoczesne pomiary wybranych wielkości fizycznych takich jak odkształcenia, przemieszczenia, drgania czy temperatury. W ramach projektu zainstalowano łącznie ponad 2 km światłowodowej trasy pomiarowej.
22 maja 2022
Czujniki EpsilonSensor w moście kolejowym w Krakowie
Podczas budowy mostu kolejowego w Krakowie, inżynierowie zdecydowali się zastosować światłowodową technikę pomiarową DFOS do weryfikacji pracy nietypowych elementów konstrukcyjnych. Zębate kotwy stalowe zostały zatopione wewnątrz płyty betonowej, w płaszczyźnie prostopadłej do kierunku sprężania. Pomiary wykonywano w trakcie naciągu kabli z wykorzystaniem czujników EpsilonSensors przyklejonych do powierzchni kotwy. Analiza wyników miała na celu ocenę efektywności tego typu elementów (m.in. w zakresie tarcia, jak i mechanicznego zakotwienia poszczególnych zębów) w celu ewentualnej ich optymalizacji w podobnych projektach w przyszłości.
10 maja 2022
Deformacje płyty betonowej w trakcie symulacji uszkodzenia słupa
Celem projektu było przeprowadzenie pomiarów deformacji układu płytowo-słupowego, a w szczególności odkształceń betonowej płyty oraz stalowych prętów zbrojeniowych w trakcie symulacji uszkodzenia jednego ze słupów. Zastosowanie czujników EpsilonSensor wewnątrz płyty pozwoliło na szczegółową analizę pracy konstrukcji poprzez wszystkie istotne etapy jej pracy: od stanu sprężystego, poprzez pierwsze zarysowania po usunięciu słupa, ich rozwój w trakcie obciążenia, aż do uplastycznienia prętów zbrojeniowych i całkowitego uszkodzenia.
8 maja 2022
Beton ekspansywny z siatką z włókna węglowego
Znajomość rozwoju rzeczywistych odkształceń ma istotne znaczenie dla oceny pracy betonów bezskurczowych i ekspansywnych, szczególnie w początkowym okresie po betonowaniu cienkich elementów konstrukcyjnych. Zastosowanie klasycznych czujników punktowych stwarza ryzyko zaburzenia pracy elementu poprzez samą obecność sztywnego czujnika (i kabla sygnałowego). W przypadku przedmiotowego projektu, wiarygodne dane pomiarowe uzyskano dzięki światłowodowym włóknom sensorycznym DFOS, zainstalowanym zarówno w obrębie betonu, jak i przyklejonym bezpośrednio do siatki w włókna węglowego. Tysiące punktów pomiarowych wewnątrz płyty w żaden sposób nie zaburzyło jej pracy, pozwalając jednocześnie na szczegółową analizę profilów odkształceń w wybranych przekrojach podłużnych i poprzecznych.
28 lutego 2022
Most Uniwersytecki w Bydgoszczy
Po siedmiu latach eksploatacji Mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy doszło do jego awarii. Podczas przeglądu stanu technicznego zidentyfikowano trwałe (plastyczne) deformacje blach w obrębie zakotwień kabli (want) do stalowych dźwigarów. System monitorowania zbudowany w oparciu o ciągłe geometrycznie czujniki światłowodowe DFOS umożliwił pomiary odkształceń tych elementów w trakcie prac remontowych. W rezultacie uzyskano unikatowe dane pozwalające na identyfikację najbardziej wytężonych zakotwień w obrębie całego mostu, jak i najbardziej wytężonych stref w obrębie danego zakotwienia.
10 września 2021
Pierwszy most w Niemczech wyposażony w czujniki Nerve-Sensors
Czujniki EpsilonRebar oraz EpsilonSensor zostały zainstalowane w stalowo-betonowym moście, który jest pierwszym tego rodzaju inteligentnym obiektem w Niemczech. System pomiarowy oparty na technologii światłowodowej DFOS (ang. distributed fibre optic sensing) został zaprojektowany w celu umożliwienia analizy odkształceń betonu i stalowych prętów zbrojeniowych, a także bezpośredniej detekcji rys – zarówno w zakresie ich lokalizacji, jak i wyznaczeniu szerokości.
10 września 2021
Gazociąg wysokiego ciśnienia
System monitorowania zbudowano w oparciu o czujniki EpsilonRebar do pomiaru odkształceń i temperatury oraz czujniki 3DSensor do pomiaru przemieszczeń w przestrzeni 3D. Czujniki EpsilonRebar zostały przyklejone na całej długości monitorowanego odcinka gazociągu do powłoki antykorozyjnej i pozwoliły na zidentyfikowanie lokalnych zaburzeń w rozkładach odkształceń związanych ze zmianą geometrii (zakrzywieniem w planie) gazociągu. Czujniki 3DSensor zapewniły możliwości identyfikacji miejsc, w których doszło do nadmiernych deformacji spowodowanych np. lokalnym osiadaniem bądź osuwaniem się gruntu.
19 sierpnia 2021
Port Marynarki Wojennej w Gdyni
Wzdłuż przebudowywanego nabrzeża zachodniego realizowane będzie pogrążanie ścianek szczelnych, stwarzające duże ryzyko wystąpienia negatywnych wpływów generowanych drgań na stan techniczny pobliskich konstrukcji. Zaprojektowany i zrealizowany system monitorowania drgań umożliwi kontrolę tych konstrukcji w czasie rzeczywistym w trybie 24/7, a po wystąpieniu ewentualnych nieprawidłowości poinformuje o tym fakcie osoby upoważnione. Dzięki temu możliwe będzie podjęcie natychmiastowych działań zaradczych, czyli wprost zrealizowanie pradawnej zasady, w myśl której lepiej jest zapobiegać, niż leczyć.
9 sierpnia 2021
Przebudowa Stacji Warszawa Zachodnia
Skala inwestycji oraz odpowiedzialność realizowanej przebudowy stacji Warszawa Zachodnia wymaga skutecznego zabezpieczenia oraz ciągłej kontroli istniejącej infrastruktury w odniesieniu do drgań powodowanych przez prowadzone prace budowlane. W perspektywie kilku kolejnych lat monitoringiem objętych zostanie łącznie 20 obiektów budowlanych, na których zainstalujemy kilkaset czujników pomiarowych. Wdrożenie tak dużego i ekstremalnie odpowiedzialnego systemu, realizującego pomiary w sposób automatyczny, zdalny i bezobsługowy w trybie 24/7, możliwe było dzięki wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu inżynierów SHM System.
19 września 2020
Projekt ścian szczelinowych z fibrogruntobetonu
Once again we had the pleasure to participate in a research project in which our unique sensors had a key role in the analysis of new technical solutions. The Soley company is currently developing the technology of fibrogrouted concrete walls and we are happy to continue our fruitful collaboration. After experience from two previous projects, where we performed automatic measurements with vibrating wire sensors, automatic inclinometric measurements using the Inclify system and geometrically continuous DFOS measurements, we are looking forward for a new challenge.
19 sierpnia 2020
Inteligentny system pomostowy z kompozytów polimerowych
W ramach realizacji projektu „OptiDeck” – Inteligentny system pomostowy z kompozytów polimerowych do budowy i modernizacji drogowych obiektów mostowych, opracowaliśmy światłowodowy system monitorowania zintegrowany z kompozytowymi elementami konstrukcyjnymi już na etapie ich prefabrykacji. Wdrożenie takiego systemu na rzeczywistych obiektach mostowych w sposób znaczący może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa oraz usprawnienia procesu zarządzania i ich utrzymania w całym okresie eksploatacji.
13 sierpnia 2020
Pomiary inklinometryczne w ramach monitoringu wysokich nasypów
Najwyższe w Polsce nasypy drogowe, sięgające aż 30 metrów monitorowane przez inżynierów SHM System! Tak duże nasypy zostały wykonane w ramach budowy drogi ekspresowej S-7 na trasie Warszawa-Kraków. System monitorowania kontrolujący osiadania nasypów obejmował zarówno pomiary przemieszczeń za pomocą inklinometrów pionowych jak i poziomych, zlokalizowanych w obszarze trzech poletek pomiarowych.
22 kwietnia 2020
SHM PROFILER – z laboratorium na plac budowy
SHM Profiler to innowacyjne rozwiązanie do automatycznego monitoringu profilu przemieszczeń pionowych, opracowywane przez inżynierów z SHM System. Hydrauliczny system pomiarowy, dedykowany do zastosowań w budownictwie i geotechnice, charakteryzuje się bardzo szerokim zakresem pomiarowym, łatwością instalacji i niskim kosztami. Jednak co najważniejsze, wyposażony jest w autorski układ wyrównywania temperatury, dzięki czemu w sposób automatyczny kompensowany będzie jej wpływ na wskazania czujnika.
1 grudnia 2019
Wyznaczenie przemieszczeń gruntu podczas wyrywania fundamentu stopowego
Czujniki 3DSensor zostały zainstalowane wokół stopy fundamentowej, badanej w czasie testu wyrywania z podłoża gruntowego, tj. w warunkach ekstremalnie dużych przemieszczeń. Celem badań było określenie miejsc, w których dochodzi do tworzenia się klina odłamu gruntowego. Unikatowość tej realizacji wynika m.in. z faktu, że żadna znana dotąd technika pomiarowa nie pozwalała na identyfikację zachodzących podczas przedmiotowego eksperymentu zjawisk, bez istotnej ingerencji w strukturę badanego gruntu.
19 lipca 2019
Hybrydowa kładka pieszo-rowerowa w Nowym Sączu
Kładka w Nowym Sączu to jeden z najnowocześniejszych obiektów mostowych w Europie. Jest to nie tylko niezwykle ciekawy obiekt pod względem konstrukcyjnym (m.in. hybrydowy pomost betonowo-kompozytowy), ale także pod względem zastosowanych innowacji w zakresie bezpieczeństwa. Na całej długości przęsła (80 metrów) zainstalowano czujniki światłowodowe EpsilonRebar, pełniące jednocześnie funkcję zbrojenia. Dzięki temu powstała inteligentna konstrukcja wyposażona w swoisty układ nerwowy, informujący o potencjalnych zagrożeniach na podstawie analizy danych z ponad 100 000 punktów pomiarowych!
6 czerwca 2019
A1 – Inteligentna Autostrada
Konstrukcje inteligentne, wyposażone w zintegrowane systemy autodiagnostyczne, jeszcze kilka lat temu były głównie przedmiotem analiz teoretycznych. Dzisiaj, dzięki zastosowaniu kompozytowych prętów światłowodowych EpsilonRebar produkcji SHM System, stają się częścią polskiej infrastruktury inżynierskiej. Wykorzystanie czujników do ciągłych geometrycznie pomiarów eksperymentalnego odcinka nawierzchni betonowej pozwoliło na pomiar rozkładów odkształceń na całej długości 100-metrowego odcinka nawierzchni drogowej.
1 grudnia 2018
Skyliner Skyscraper – monitoring jednego z najwyższych drapaczy chmur w Polsce
Jeden z najwyższych drapaczy chmur w Polsce, liczący 195 metrów wysokości i 50 kondygnacji Skyliner, powstaje na warszawskiej Woli, nieopodal ronda Daszyńskiego. To właśnie skala inwestycji oraz związane z nią inżynierskie wyzwania przyczyniły się do rozpoczęcia współpracy Generalnego Wykonawcy – firmy Warbud S.A. oraz ekspertów z zakresu monitorowania konstrukcji – firmy SHM System z Krakowa. Efektem wspólnych działań jest czuwający nad bezpieczeństwem i jakością wykonywanych prac system, kontrolujący w sposób automatyczny wybrane wielkości inżynierskie i informujący o zagrożeniach.
6 lipca 2017
Hala widowiskowo-sportowa ARENA w Gliwicach
Obiekt ARENA w Gliwicach to jedna z najnowocześniejszych hal widowiskowo-sportowych w Polsce, unikatowa ze względu na zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i geometryczne, ale także ze względu na wyposażenie jej w system monitorowania na miarę XXI wieku. Cięgnowe przekrycie hali to zaawansowana i nietypowa geometrycznie konstrukcja o rozpiętości przekraczającej 120 metrów, oddana do użytkowania końcem 2017 roku i wyposażona w automatyczny system monitorowania. Dziesiątki czujników realizują pomiary wybranych wielkości fizycznych (statycznych jak i dynamicznych), istotnych z punktu widzenia oceny jej pracy, zwłaszcza w kontekście obciążenia śniegiem i temperaturą.
6 marca 2017
Brama Miasta Łódź
Niniejsza inwestycja to drugi co do wielkości system monitorowania oddziaływań dynamicznych w Polsce, zaraz po krakowskiej inwestycji HighFive. Eksperci z SHM System przy współpracy ze SKANSKA S.A. opracowali i z powodzeniem wdrożyli zintegrowany system, umożliwiający w czasie rzeczywistym 24/7 kontrolowanie drgań przekazywanych na sąsiadujące z budową obiekty. Rejestrowane są wszystkie źródła drgań, nie tylko będące efektem prowadzonych prac budowlanych, ale także przejazdów komunikacyjnych.