• Polski
  • English

A1 – inteligentna autostrada

  • Zakres prac:

    • Instalacja czujników
    • Koncepcja i projekt systemu
    • Uruchomienie i konfiguracja systemu

    A1 – inteligentna autostrada

    Konstrukcje inteligentne, wyposażone w zintegrowane systemy autodiagnostyczne, jeszcze kilka lat temu były głównie przedmiotem analiz teoretycznych. Dzisiaj, dzięki zastosowaniu kompozytowych prętów światłowodowych EpsilonRebar produkcji SHM System, stają się częścią polskiej infrastruktury inżynierskiej.

    SHM System wyposażyło pilotażowy odcinek nawierzchni drogowej powstającej w ramach budowy autostrady A1 na południe od Częstochowy w unikatowy system monitorowania. To część odcinka H autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa, zawierający się między węzłem Zawodzie a węzłem Woźniki. Za jego realizację odpowiada konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe oraz Strabag. Konstrukcja o długości 100 metrów zbrojona jest wyłącznie z wykorzystaniem prętów kompozytowych, w tym także wyposażonych w włókna światłowodowe do ciągłych geometrycznie pomiarów odkształceń. Oznacza to, że zastosowane pręty stanowią nie tylko zbrojenie konstrukcyjne nawierzchni, ale są także zintegrowanymi czujnikami dostarczającymi informacji m.in. na temat powstających zarysowań. Zastosowane rozwiązanie, unikatowe w skali Europy i świata, pozwoliło zastąpić ponad 3 000 klasycznych tensometrów!

    • Liczba czujników: 12 tras światłowodowych = 3 000 czujników punktowych
    • Mierzone wielkości: odkształcenia
    • Technika pomiarowa: światłowodowa DFOS
    • Rok instalacji: 2019
    • Kategoria: drogi i autostrady, konstrukcje betonowe, Composite-DFOS

    Więcej o realizacji: Rynekinfrastruktury.pl